“Pe masura ce vei inainta pe
calea catre succes, vei dobandi o sensibilitate tot mai mare si o raspundere
sporita fata de lipsurile si neajunsurile semenilor tai. Prin aceasta simtire
empatica a nevoilor altora, tu intri in rezonanta cu insusi Creatorul si-ti
rafinezi foarte mult vibratia propriei fiinte.” Herbert Harris
O persoana are nevoie de a
avea un anumit grad de empatie inainte de a putea sa fie capabil sa simta compasiune.
Multi autori pun in legatura empatia cu capacitatea de a
te putea identifica cu alti oameni (capacitatea de identificare), de a te putea
detasa de aceasta identificare (capacitatea de distantare) si de a putea oscila
intre ambele functii partiale.
Din punctul de vedere al psihologiei, empatia reprezinta o
identificare, prin traire, cu alte persoane, cum ar fi eroii cartilor, printr-o
interpretare a eului altora dupa propriul eu, in timp ce din punct de vedere filozofic, empatia este o forma de
cunoastere a altuia, in special a eului social sau a ceva, apropiata de intuitie,
deci, tot o interpretare a eului altora dupa propriul nostru eu.
Empatia reprezinta capacitatea de a te detasa de
celalalt, de a nu ne identifica pentru a evita amestecul emotiei noastre cu a
celuilalt sau a problemei noastre cu problema celuilalt si pentru a fi astfel si
mai capabili de a-l ghici, de a-l intelege si de a-l ajuta pe celalalt.
Empatia are multe definitii care cuprind o gama larga de
stari emotionale, de la a tine la anumite persoane si avand dorinta de a ii
ajuta, pana la a experimenta emotii care se potrivesc cu emotiile altei
persoane, a stii ce gandeste sau simte cealalta persoana, pentru a estompa
linia dintre sine si ceilalti.
Capacitatea de a se imagina
ca alta persoana este un proces imaginativ sofisticat. Cu toate acestea,
capacitatea de baza de a recunoaste emotii este probabil innascuta si poate fii
obtinuta in mod inconstient.
Conceptul
de empatie a evoluat in timp:
·Precursorul conceptului
de empatie a fost lansat de filozoful german Robert
Vischer (1847-1933), care a denumit fenomenul in limba germana Einfühlung, echivalent cu a spune
simpatie estetica, termen preluat in ehgleza ca empathy.
Filozoful
german Theodor Lipps (1851 - 1914) a initiat primele studii privind
empatia, care era privita ca o forma de cunoastere rezultata din relatiile
interpersonale, constand in imitatia interiorizata a starilor si
comportamentelor unei alte persoane mergand pina la identificare cu acea
persoana.
Lipps a definit patru feluri empatie:
1.empatia generala sau aperceptiva;
2.empatia naturala sau empirica, prin care li se atribuie obiectelor forta si miscare,
adica o atiudine proprie, de tip uman;
3.empatia dispozitiei, care consta din reactii senzoriale de tipul definirii
culorilor ca fiind calde sau reci, vesele sau triste;
4.empatia de transpunere, definita ca o multiplicare a eu-lui, o transpunere in
starea probabila a celuilalt.
Ceea ce intereseaza in
relatiile interpersonale este mai ales empatia de transpunere. Aceasta
se dezvolta inca din primele luni de viata, mai intai pe baza contagiunii
afective. Copilul mic tinde sa preia starea emotionala a celor
din jur: daca in jur se rade, rade si el; daca un copil plange, probabil ca
toti copiii mici din preajma vor incepe sa planga.
Mai tarziu, intervin in joc
alti factori: experientele afective proprii ale subiectului,
capacitatea de a cunoaste pe cel de alaturi, disponibilitatea sau
indisponibilitatea (indiferenta). Strict legata de intuitie si
de disponibilitate, empatia este mai evidenta la femei decat la barbati.
Edward B. Titchener este insa cel care traduce notiunea de Einfühlung de
la grecescul Empathea prin Empathy in 1909 ( en=in, pathos=suferinta sau
pasiune) in lucrarea sa „Lectures on the Experimental Psychology of the Thought
Processes”. Continuandu-l pe Lipps, Titchener a desemnat prin acest termen un
amalgan de ilustratii vizuale si kinestezice prin care anumite experiente
perceptive erau posibile.
Psihoterapeutul Carl
Rogers (1902-1987) este cel care a introdus termenul de empatie in
practica medicala, preluandu-l din estetica. Pentru Rogers, a fi empatic inseamna
„a percepe cadrul de referinta al altuia cu acuratete, cu toate componentele
sale emotionale si semnificatiile care-i apartin ca si cum ai fi
cealalta persoana, dar fara a pierde din vedere conditia de ca si cum.“ Empatia
practica este mai limitata, conditionata de experienta
subiectului si de perceptia directa, senzoriala. Empatia
estetica este o manifestare la un nivel superior, mai puternic
spiritualizat, mai abstracta si mai continua.
Intr-o maniera mai clara si
mai simpla de a spune lucrurilor pe nume, Mihail Ralea (1896 – 1964)
defineste empatia ca fiind capacitatea oamenilor de a
intelege trairile altora. Vasile Pavelcu (1900-1991) completeaza
definitia, adaugand ca o consecinta capacitatea de a anticipa comportamentul altora in
situatii date.
Psihologul Martin L.
Hoffman (1982) a descris patru stadii ale dezvoltarii empatie
-
Empatia globala, care presupune imitarea emotiilor celuilalt, se poate
observa la varsta de un an
-
Empatia egocentrica, care apare la copiii cu varsta cuprinsa intre 12 si 18
luni, se caracterizeaza prin diferentierea emotiilor celuilalt, dar oferirea
unor solutii egocentrice;
-
Empatia pentru emotiile
celuilalt vine cu cresterea in varsta,
astfel incat copiii discrimineaza mai subtil intre emotii si actioneaza mai putin
egocentric la raspunsul lor;
– Empatia pentru conditiile vietii celuilalt, care apare in copilaria tarzie sau inceputul adolescentei,
cand acestia raspund la conditia generalizata a celuilalt, si nu doar la situatia
imediata in care sentimentele sunt exprimate.
Empatia si simpatia
Empatia este diferita de
simpatie, mila si contagiune emotionala. Preocuparea empatica este sentimentul
de compasiune pentru alte persoane,
dorinta de a ii vedea mai fericiti.
Simpatie este o stare emotionala constienta, constand in
„a simti cu", pe cand empatia inseamna „a simti in", a tinde spre, a
trai viata afectiva a altuia.
Exista o distinctie clara intre cele doua concepte, care suna
similar:
·Empatie: abilitatea de a intelege, percepe si simti emotiile
sau durerea unei alte persoane.
·Simpatie: tendinta de a-i ajuta pe ceilalti pentru a
preveni sau diminua suferinta lor.
Intelesul empatiei este cel
de co-traire, intersimtire, intelegere prin experiente comune impartasite.
In cadrul teoriilor feministe se insista in multe cazuri asupra aspectelor
afective ale empatiei („Stiu ce simti”), cu referire la alta persoana sau alte
persoane care au trecut prin aceleasi tipuri de experiente.
Empatia este o forma de
cunoastere care nu solicita „inclinatia”,
emotia, ci mai degraba intelegerea experientei traite intr-un alt chip decat
cea pur teoretica.
Capacitatea unui om politic de a stabili empatie intre el
si electorat este un prim pas spre succes. Aceasta empatie, reala sau disimulata,
ii creeaza un statut favorabil in mintea fiecarui elector vizat. Intr-un stat
cu o cultura democratica, empatia poate echilibra lipsa unor alte trasaturi,
precum competenta.
Empatia este o modalitate de
cunoastere intuitiva. Este un mod de comunicare (mai ales, de receptare)
afectiva. Este acel fel in care „stim ce e in sufletul celuilalt”.
In mod evident, empatia
intervine in receptarea artei. Daca depasim faza
de decodificare, de identificare a simbolurilor, ceea ce ramane este stare si
este o cunoastere empatica.
Empatie si apatie
Empatheia, in limbajul filosofilor
antici insemna intelegerea suferintei celuilalt, ca si
cum as fi in locul lui; nu presupune trairea acelei emotii ci
intelegerea si eventual descrierea ei in cuvinte. Termenul apatheia are
o conotatie pozitiva in lumea antica; este chiar idealul mai multor curente
filosofice. Crestinismul monahal face din nepatimire, desprindere de
patimi, telul caii spirituale crestine. Evagrie Ponticul, un
ascet din secolul al IV-lea, descrie atat apatheia cat
si empatheia in Cuvant despre rugaciune : “124. Monah
este acela care s-a despartit de toti si se impaca cu toti./125. Monah este cel
ce se socoteste pe sine una cu toti, deoarece i se pare ca se vede pe sine
necontenit in fiecare.” Intre empatie si apatie nu este opozitie, la Evagrie,
ci doar o deosebire de grad: apatia este starea finala, stabila,
desavarsita, empatia este o miscare a sufletului
spre desprinderea de patimi, instabila, nedesavarsita. Evagrie Ponticul este
printre ultimii care foloseste termenul empatie in intelesul antic. In
limba greaca noua empatheia capata un sens mult
diferit: a fi purtat de patima, sau chiar a nutri sentimente negative puternice
fata de o alta persoana. Apatheia care continua sa fie
folosit in sensul sau antic pana la sfarsitul Evului Mediu, cade sub atacul
combinat al filosofiei empiriste si a ideologiei anticlericale si capata
conotatia, mai degraba peiorativa, de lipsa de
reactie, lipsa de
vointa.
Stimularea inteligentei emotionale este foarte utila in
relatia parinte-copil. Acei copii care sunt tratati cu afectiune si intelegere
de catre parinti, devin la randul lor mult mai afectuosi, isi exprima usor
sentimentele, sunt mult mai stapani pe emotiile lor si sunt mai abili in relatiile
sociale
Cum se intampla
ca o persoana cu coeficient de inteligenta
ridicat sa aiba
performante in
cariera sau in
viata mai scazute
decat o persoana
cu coeficient de inteligenta mediu?
Cercetarile psihologice arata ca responsabila de aceste
diferente este inteligenta emotionala. Aceasta implica, la randul ei, mai multe
dimensiuni precum constiinta propriilor emotii si increderea in sine,
autocontrolul, motivarea, empatia si o buna capacitate de interactiune sociala.
Intrucat abilitatile emotionale sunt atat de importante in performanta
profesionala si in viata de zi cu zi, fiecare persoana ar trebui sa exerseze
anumiti pasi in antrenarea inteligentei emotionale. Astfel,
pentru constientizarea propriilor emotii, persoana trebuie sa fie capabila sa-si
recunoasca si sa-si denumeasca starile si sentimentele si sa poata identifica
cauza lor. Controlul asupra emotiilor presupune, mai departe, cresterea
tolerantei la frustrare, exprimarea furiei fara a recurge la agresiune externa
sau la autoagresiune (autoagresiunea poate viza abuzul de tutun, alcool si
droguri) si sporirea increderii in sine (motivarea personala).
Numerosi au fost cei care au vorbit despre faptul ca
succesul nostru social si profesional depinde in masura deloc nesemnificativa (si)
de altceva decat de “capacitatea de a intelege usor si bine, de a sesiza ceea
ce este esential, de a rezolva situatii sau probleme noi pe baza experientei
acumulate anterior; desteptaciune” (definitia inteligentei, conform DEX). Acest
altceva este inca difuz, denumit si explicat in multe feluri, insa un lucru
este deja destul de clar si unanim acceptat: acest altceva conteaza mai mult
decat credem!
Starea
de empatie se insereaza cu necesitate in procesul cunoasterii interumane, fiind
adesea conditia necesara intelegerii psihologice a oamenilor, a
comportamentului lor prezent, ca si a celui asteptat. Empatia nu este
subordonata caracteristicilor pozitive sau negative specifice relatiilor cu celalalt,
ea le precede, le depaseste, le contine.
· Functia cognitiva: rezulta
din faptul ca prin transpunerea psihologica in sistemul de referinta al altuia
se realizeaza un act de cunoastere empirica a partenerului, act utilizat cu sau
fara intentie de orice persoana in relatia interpersonala.
· Functia anticipativa a
empatiei: rezulta nemijlocit din functia cognitiva si presupune efectuarea unei
predictii corecte a posibilului comportament al partenerului si implicit o
anticipare a strategiei de comportament al celui ce empatizeaza.
· Functia de comunicare:
rezulta din nevoia de empatie coroborata de cele mai multe ori cu nevoia de
dialog, cu schimbarea temporara a propriei perspective cu a celuilalt, ca o
conditie a unei benefice comunicari interpersonale.
· Functia de contagiune
afectiva a empatiei: rezulta din implicatiile nivelului de apropiere a eului cu
partenerul prin care procesul de punere temporara in situatiile celuilalt
atrage dupa sine, fie chiar si prin apelarea la simpatie, un proces de
contaminare a starii celuilalt.
· Functia performantiala:
rezulta din faptul ca in anumite imprejurimi de viata sau profesiuni empatia
preia ipostaza de insusire psihica, devenind aceea abilitate de a favoriza
realizarea cu succes la nivel supramediu a unei activitati ce implica relatii
interpersonale.
Albert Mehrabian sustine ca un om inteligent emotional
–empat – este acela capabil de:
·perceperea curata (dreapta), ordonata a emotiilor
personale si ale altora
·a raspunde cu emotia si comportarea adecvata (realist,
nedistorsionat, adaptat) la situatiile variate de viata
·implicarea intr-o relatie interpersonala, avand
capacitatea de a exprima onest emotiile, echilibrat, aratand consideratie si
respect
·alegerea muncii (indeletnicirii) care aduce satisfactie
emotionala, evitand amanarea, dubiile si nerealizarile
·capacitatea de a lucra echilibrat si de a se recreea,
relaxa in viata
Conform dictionarului Oxford, empatia inseamna
“capacitatea de a se identifica mental (si astfel de a intelege in intregime)
cu o alta persoana sau obiect contemplat”. Cu alte cuvinte, reprezinta
capacitatea de a identifica si de a intelege situatia, emotiile, nevoile si
motivele altuia; capacitatea de a “ne pune in situatia celuilalt”, de a vedea
lumea “prin ochii altuia”. A fi empatic inseamna a deveni constient de emotiile
pe care altul le simte si despre cum ii afecteaza acestea perceptiile. A fi
empatic NU inseamna sa fim de acord (in acord) cu felul in care celalalt
percepe lucrurile, ci inseamna sa fim capabili sa intelegem cum este sa traiesti
ceea ce traieste el.
Empatic este acela care poate purta pentru o clipa
“ochelarii” altuia, ajungand astfel sa poata intelege cum se vad lucrurile prin
acei “ochelari”. Aceasta intelegere este esentiala in construirea si mentinerea
relatiilor cu ceilalti.
“Ca sa ne putem intelege
empatic unii pe altii, ar trebui mai intai sa ne acordam pe frecventa vibratiilor
mentale ale celuilalt, renuntand pe moment la propria noastra frecventa.” Swami Shivananda
by KrysTyna
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu